Het is tegenwoordig steeds lastiger om unieke en effectieve manieren te vinden om een goed netwerk op te bouwen. De twaalf in een dozijn partner. Daarom geven we 3 tips hoe jij nieuwe zakelijke partners aan je kunt binden.


1. Wees bereikbaar
Het klinkt vrij cliché, maar we zien helaas nog vaak dat ondernemers zeer slecht bereikbaar zijn of dat hun contactgegevens niet goed te vinden of herleiden zijn. Het lijkt een kleine moeite om te zorgen dat je gegevens zichtbaar zijn op je website en dat je LinkedIn-profiel openbaar te vinden is en volledig gevuld is met de juiste informatie. Uiteraard snappen we ook dat wanneer je jouw telefoonnummer openlijk communiceert, dit aanlokkelijk is voor menig “cowboy” om je iets aan te smeren. Er zijn ook (remote) receptionistes die je daarin kunnen ontlasten.


2. Maak het speels en luchtig

Sta je regelmatig op beurzen of evenementen dan kun je natuurlijk een opvallende beurswand ontwerpen. Houd daarbij goed rekening met de plek waar je staat ingedeeld en de belichting, dit is een van de grootste ergernissen bij beursgangers. Denk ook aan een verlichte presentatiewand zoals de Pixlip Go. Zorg dat je vriendelijk en op een open manier de mensen aanspreekt zonder opdringerig over te komen.


Durf mensen aan te spreken door ze specifieke vragen te stellen of stellingen voor te leggen. Het geeft jou de kans om veel informatie van deze klant(en) te verzamelen, maar zal het publiek ook de positieve sfeer ervaren. Vergeet niet om de mensen die je toespreekt te belonen voor het gegeven antwoord. Laat speelkaarten bedrukken met logo of bedrijfsnaam als leuke give-away, zodat deze mensen het jaren later nog steeds over je hebben. Hopelijk zijn zij in de tussentijd wel klant geworden.


3. Stimuleer interactie en doe aan opvolging
Zeker wanneer je op een beurs of evenement actief bent is het goed om je deelnemers en publiek te vragen om hun ervaringen te delen. Dit kan ook op een interactieve manier. Laat zien dat je open staat voor feedback. Vraag ze bijvoorbeeld om een vragenformulier in te vullen of ervaringen te delen. Het is dan wel belangrijk dat je op korte termijn aan opvolging doet. Mensen voelen zich dan snel begrepen en waarderen het dat je met ze bezig bent. Vergeet niet om beelden te delen op je eigen social media kanalen en in een nieuwsbericht op je website. Zo zien alle potentiële klanten en/of partners dat je actief bezig bent met jouw onderneming.   


Uiteindelijk klinkt het makkelijk door het gewoon te doen. Ga op onderzoek uit en durf de stap te zetten om iets nieuws te proberen. Dat kan een lokaal evenement zijn voor ondernemers, maar ook een internationale beurs bijwonen. Over het algemeen is het zo dat hoe actiever jij bent, ook op de verschillende kanalen, hoe sneller mensen in aanraking komen met jouw merk. Het is dan aan jou om deze binnen te halen. We wensen je veel succes!

Ga terug naar blog

RUIM 100.000 PARTICULIERE VAKANTIEHUIZEN